DOCENTE

Professore Ordinario

Alberto Mattiacci
E-mail: alberto.mattiacci@uniroma1.it
Orario di ricevimento : Il ricevimento avviene con cadenza settimanale. Il calendario è disponibile su Google Calendar cui si accede dal sito www.albertomattiacci.it
Sede: Via Salaria 113
Stanza: 215
Telefono: 06 49918325

Laureato con lode in Economia e Commercio alla Sapienza, PhD in Dottrine Economico-Aziendali, è dal 2004 Professore Ordinariodi Economia e Gestione delle Impresealla Sapienzadi Roma, dove insegna e ricopre incarichi direzionali interni. 

Insegna Marketing in classi under-graduate, graduate post-graduate, è responsabile del percorso Marketingdel corso di Dottorato Metodologia, Comunicazione e Marketing, e intrattiene a vario titolo collaborazioni scientifiche internazionali.

 

Direttore Scientifico Eurispes, Former Presidentdella Società Italiana Marketing, Referente Scientifico Area Marketing (Executive Education) presso Luiss Business School. 

 

Direttore del Centro di Ricerca e Alta Formazione Sanguis Jovisdella Fondazione Banfi, Direttore del Master Digital Export Managerpresso l’Agenzia ITA-ICE e Coordinatore del Master Universitario Marketing Management (www.mumm.it) presso la facoltà di Economia della Sapienza

 

Consigliere di Amministrazione della Fondazione CUEIM e della Fondazione Daddario, membro del Comitato Scientifico della Fondazione Banfi, della Fondazione Qualivitae del progetto Treccani“Gusto”.Direttore Scientifico dell’Osservatorio Cibi, Produzioni e Territori UCI-Eurispes.

 

Componente di comitati tecnico-scientifici ed editoriali, i suoi interessi scientifici s’incentrano sullo studio della competizione nei mercati di consumo, studiati sia nel quadro evolutivo della società e dell’economia, che nella prospettiva delle strategie e politiche imprenditoriali. Ha al proprio attivo circa cento lavori fra libri, manuali, articoli scientifici e divulgativi, rapporti e relazioni a convegni, nazionali e internazionali.

 

Svolge attività di formazione e consulenza per imprese, organizzazioni e professionisti su temi di marketing e comunicazione. Speakerin convention aziendali su scenari futuri di business ed evoluzione dei consumi nella società global-digitale.Partecipa alle attività di alcuni think-tankitaliani: Aspen Institute Italiae, più sporadicamente, I-Com, Cultura Italiae.

 

 

Digital Touchpoint

 

W.                                                                       albertomattiacci.it

T.                                                                        @albertomtx

L.                                                                        alberto mattiacci

S.                                                                         alberto.mattiacci

 

 

 

 

Per maggiori informazioni curriculari in italiano visita www.albertomattiacci.it alla sezione Curriculum

 

ENGLISH VERSION

Alberto Mattiacci, PhD in Business Economics and Management, is full professor of Management and Marketing at Sapienza, University of Rome, Department of Communication and Social Research (Coris). Formerly he taught for more than 10 years at the University of Siena, as assistant, associate and full professor.

Alberto Mattiacci has an extensive teaching and research experience in Italy both on graduate and on executive education programs. Currently he teaches Market Driven Management and Marketing at the Bachelor and Economics and television marketing (Advanced Marketing) in the Master Class; he is Co-Director of Master Marketing Management (www.mumm.it) and Director of Master Digital Export Manager at Agenzia ICE (Italian Trade Agency).

Alberto Mattiacci is President of the Italian Marketing Society (www.simktg.it) after having served as General Secretary from 2011.

Alberto Mattiacci is Scientific Referee at Luiss Business School, for executive programs in marketing and communication.

He is also Scientific Director at Eurispes, a private center for research on change in Economics, Politics and Society.

Alberto Mattiacci is co-founder and member of Circle International, an academic network on distribution and consumer studies and member of the advisory board of the Institute for Business, Government and Culture.Visiting at Villanova Business School at Philadelphia.

He served as President of the National Commission of Scientific Abilitation (2012-2014) and as Director at CITTA Sapienza (Research Center on Tourism, Territory and Environment).

His research interests are Strategic Marketing

Sectorial areas of interest: television and media in the digital age; wine production and quality food; tourism; social development, consumption and market policies.

Topics: branding, niche, territory.

He is author and co-author of many books and papers published in Italy and abroad.

Alberto Mattiacci participated in more than 200 conferences and seminars in Italy and abroad, often as invited speaker and carried out numerous training activities organized by colleges, institutions and private enterprises.

He has organized and contributed significantly to organize more than 30 of conferences and workshops, both domestic and international.