DOCENTE

Professore Associato

Giovanna Leone
E-mail: giovanna.leone@uniroma1.it
Orario di ricevimento : venerdì ore 14.30
Sede: Via Salaria 113
Stanza: t038 (piano terra, di lato alla biblioteca)
Telefono: 3405332805

 

 

Curriculum vitae aggiornato al settembre 2017

 

Giovanna Leone

Psicologa (Sapienza Università di Roma, 1977, cum laude) è Professore Associato, settore disciplinare Mpsi05, cattedra di Psicologia Sociale e della Comunicazione presso il Dipartimento di Comunicazione e Ricerca Sociale CORIS di Sapienza Università di Roma. E' stata in precedenza psicologo coadiutore e psicoterapeuta presso l'ospedale S. Spirito di Roma (1980-1994), dove ha contribuito a fondare l'Unità per la prevenzione del disagio psicologico (1990-1994).  In seguito, dal 1994 al 2005 ricercatore e successivamente professore associato, settore disciplinare Mpsi05, presso l'Università degli studi di Bari.

E' full member di diverse associazioni scientifiche, tra cui AIP (Associazione Italiana Psicologia - sezione di Psicologia Sociale), EASP (European Association of Social Psychology), International Society of Political Psychology (ISPP). MC Member for Italy of the COST Action IS1205 “Social psychological dynamics of historical representations in the enlarged European Union”.

Reviewer di molte riviste nazionali e internazionali, partecipa al board dei Cahiers Internationaux de Psychologie Sociale ed è Associate Editor del Journal of Social and Political Psychology.

Attualmente insegna in Sapienza Università di Roma: Psicologia sociale e della comunicazione, per gli studenti dei corsi triennali di Scienze della comunicazione; Psicologia della politica, per gli studenti della Magistrale in Media, Comunicazione digitale e Giornalismo; Psicologia di Comunità per gli studenti della Magistrale in Psicologia applicata ai contesti della salute, del lavoro e giuridico-forense.

 

Pubblicazioni recenti (2009- )

Sono elencate le pubblicazioni più recenti, raggruppate per aree principali di ricerca. Gli asterischi che precedono alcune pubblicazioni indicano che la pubblicazione è inclusa nei database scopus o web of science

 

Reazioni cognitive ed emotive alla fine del silenzio sui crimini passati perpetrati dal proprio gruppo

 

Leone, G. (2017) When History Teaching Turns into Parrhesia: The Case of Italian Colonial Crimes. In: Psaltis C., Carretero M., Čehajić-Clancy S. (eds) History Education and Conflict Transformation. Palgrave Macmillan, Cham (open source liberamente consultabile all'indirizzo

https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-54681-0_6#copyrightI...

*Leone, G., Sarrica, M. (2017) The making of a civic discourse on controversial historical past: from denial to parrhesia, ESSACHESS, Journal for Communication Studies, Vol 10, No 1(19) (2017): Rhetoric and Peace at Crossroads: Public and Civic Discourse, Culture and Communication Perspectives, vol 10, n.1 (19), pp. 33-53 (open source, liberamente consultabile all'indirizzo http://www.essachess.com/index.php/jcs/article/view/364)

*Leone, G., d'Ambrosio, M., Migliorisi, S.,Sessa, I. (2017) Facing the crimes of older generations: Emotional and cognitive reactions of young Italian students reading an historical text on the colonial invasion of Ethiopia, Journal of Intercultural Relations, in press

*Leone, G., Sarrica, M. (2014) Making room for negative emotions about the national past: An explorative study of effects of parrhesia on Italian colonial crimes. International Journal of Intercultural Relations, 43, 126-138. DOI: 10.1016/j.ijintrel.2014.08.008.

Leone,G. (2012) May clarity about in-group crimes be a better choice, when narrating the story of past war to perpetrators descendents?. In: 11th International Conference on Social Representations. Social Representations in Changing Societies. Evora, Portugal, 25-28 Jun 2012

 Leone, G. (2012) How Can Memories of Past In-Group Crimes Be Integrated in Positive National Identity?. In: Historical Justice and Memory Conference. Melbourne, 14-17 February 2012

*Leone, G., Sarrica, M. (2012) When ownership hurts: Remembering the in-group wrongdoings after a long lasting collective amnesia, Human affairs, 22(4), 603-612.ISSN: 1210-3055, doi: 10.2478/s13374-012-0048-6

*Leone, G., Mastrovito, T. (2010). Learning About Our Shameful Past: A Socio- Psychological Analysis of Present-Day Historical Narratives of Italian Colonial Wars. International journal of conflict and violence, 4 (1), p. 11-27, ISSN: 1864-1385 (open source liberamente consultabile all'indirizzo http://www.ijcv.org/index.php/ijcv/article/view/57

*Leone, G., Curigliano, G. (2009) Coping with collective responsibilities an explorative study on Italian historical identity across three generations, Journal of Language and Politics, 8 (2), p. 305-326, ISSN: 1569-2159

 

 

Analisi multimodale della comunicazione politica

 

* Leone G., Di Murro F., Serlupi Crescenzi L. (2015) From Personalization to Parrhesia: A Multimodal Analysis of Autobiographical Recalls in Barack Obama’s Political Speech. In: D'Errico F., Poggi I., Vinciarelli A., Vincze L. (eds) Conflict and Multimodal Communication. Computational Social Sciences. Springer, Cham,DOI: 10.1007/978-3-319-14081-0_17

*Leone G. (2013) Sometimes I, Sometimes Me: A Study on the Use of Autobiographical Memories in Two Political Speeches by Barack Obama. In: Poggi I., D’Errico F., Vincze L., Vinciarelli A. (eds) Multimodal Communication in Political Speech. Shaping Minds and Social Action. Lecture Notes in Computer Science, vol 7688. Springer, Berlin, Heidelberg   DOI: 10.1007/978-3-642-41545-6_11

G. Leone (2010). 'I have the blood of Africa within me': The case of Obama's reminder of his grandfather humiliation during colonial times, in his speech to African leaders . In: SSPNET- International Workshop on Political speech. Roma, Italy, November 2010

 

 

Effetti ambivalenti del (sovra)aiuto tra gruppi: il caso delle relazioni tra insegnanti e alunni di classi sociali svantaggiate

 

*Leone, G. (2012) Observing social signals in scaffolding interactions: How to detect when a helping intention risks falling short, Cognitive Processing,13 ( 2), p. 477-85. DOI: 10.1007/s10339-011-0422-z

*D'Errico, F., Leone, G., Mastrovito, T. (2012) When teachers' intervention makes an immigrant child more dependent (Book Chapter). In: Spinthourakis J.A., lalor j., Berg w. (Eds). Cultural Diversity in the Classroom. A European Comparison, p. 129-143, Berlin, Heidelberg:Springer-Verlag, ISBN: 9783531182926, doi: 10.1007/978-3-531-93494-5_8

*D’Errico F., Leone G., Poggi I. (2010) Types of Help in the Teacher’s Multimodal Behavior. In: Salah A.A., Gevers T., Sebe N., Vinciarelli A. (eds) Human Behavior Understanding. HBU 2010. Lecture Notes in Computer Science, vol 6219. Springer, Berlin, Heidelberg DOI: 10.1007/978-3-642-14715-9_13

*Poggi, I., D'Errico, F., and Leone, G. (2012). Pedagogical stances and their multimodal signals. In Chair N.C.C. et al., editors, Proceedings of the Eigth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC'12), Istanbul, Turkey. European Language Resources Association (ELRA), pp.3233-3240, ISBN: 978-2-9517408-7-7

*D’Errico F., Leone G., Poggi I., (2012) Pedagogical stance. Teacher position and her social signal. Proceedings of IEEE Social Computation, Amsterdam, 3-5 september IEEE Computer Society, p. 926-931, ISBN/ISSN:978-0-7695-4848- 7, doi:10.1109/SocialCom-PASSAT.2012.121

 

Altre pubblicazioni recenti

 

*Leone, G., Migliorisi, S., Sessa, I. (2017) Detecting social signals of honesty and fear of appearing deceitful: A methodological proposal, Proceedings of the 7th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications, CogInfoCom 2016, pp. 000289-000294.


*Sarrica, M., Roseti, A., Brondi, S., Cervelli, P., Leone, G. (2016) Flooded by a wall of water: Parent–child reminiscing about local environment and unwanted changes, Qualitative Research in Psychology, 13(3), p. 209-230.

*Leone, G. (2013) Nodding without understanding: An explorative study of how adolescents listen to their teachers, Proceedings of the 2012 ASE International Conference on Social Informatics, SocialInformatics 2012, p.137-144.

*Liu, J.H., Paez, D., Hanke, K., Leone, G. (...), Atsumi, T., Suwa, K.-i. (2012) Cross-cultural dimensions of meaning in the evaluation of events in world history?: Perceptions of historical calamities and progress in cross-cultural data from thirty societies, Journal of Cross-Cultural Psychology, 43 (2), pp. 251-272 DOI: https://doi.org/10.1177/0022022110390926

 

 

Pagine